Službu lze charakterizovat jako pasivní sledování projektu založené především na kontrole projektových termínů, nákladů, požadované kvality a zajištění reportingu. Vlastní řízení projektu je v kompetenci pověřeného manažera projektu, Projektový manažer též vystupuje v roli metodika a poskytuje podporu zákazníkovi v oblasti řízení projektů. Výstupy projektu využívá jak management organizace, tak i samotný projektový manažer.
Charakter služby může být vnímán i jako nezávislý audit projektu, kdy projektový manažer vystupuje z pozice nezávislé třetí strany (nejčastěji v situacích, kdy projektového manažera poskytuje dodavatel).
Hlavní přínosy služby jsou v možnosti získat detailní a nezávislý přehled o konkrétním projektu nebo portfoliu projektů a zároveň nezatěžovat administrací projektu klíčové pracovníky, kteří jsou pověření vedením projektu (linioví manažeři, specialisté nebo zástupci dodavatele).
Rozsah sledovaných údajů odpovídá běžnému životnímu cyklu projektu.